Vad deltagarna sagt om POK-Projektet

WORKSHOPENS INTERAKTIVA TEATERPJÄS ”Bra stämning, alla är med”

DIN SPONTANA REAKTION, VAD TYCKTE DU?

”Jätte bra! Viktigt budskap, aktuellt bland just klasskamrater! Det var en bra övning för oss att få läsa repliker inför varandra!”
”Bra budskap och det kom tydligt fram. Alexandra gjorde rollerna väldigt bra och det var skönt att det var vissa repliker som vi kunde ”skratta” lite åt, så att det inte bara var seriöst.”
”Bra, situationer som många känner igen sig i och varit med om.”
”Jag tycker att det var ett roligt koncept att publiken fick vara delaktiga.”
”Jag tycker att upplägget var bra. Först när man hör ordet ”teater” som klass, kan det bli lite osäker stämning om alla inte är med på det. Men själva pjäsen var bra, riktade sig mot alla, man kände igen sig. Dock tycker jag inte att leken var anpassad för alla (funktionsnedsättning som blindhet). Detta tycker jag är viktigt eftersom budskapet av pjäsen var ”Bra stämning, alla ska vara med”. Bra tanke, kanske kan hjälpa och förhindra drama och utfrysning i klassen.”
 ”Bra syfte, får fram att många vet hur man löser konflikter, fast det kan se annorlunda ut i verkligheten då man inte reder ut saker. Alla kan ta med sig något till kommande konflikter och förhoppningsvis förhindra större bråk.”
”Väldigt lärorikt och kul.”
”Jag tycker att det är ett bra initiativ men historian skulle kunna få en mer relaterbar till åldersgruppen. Det var dock ett väldigt bra koncept.”
”Bra att prata om sånna här saker, det gör man inte ofta”

3 VAD VAR DET VIKTIGASTE DU FICK UT ELLER LÄRDE DIG AV WORKSHOPEN?
”Hur lätt ett missförstånd kan ske.” ”Att våga prata direkt till den personen konflikten gäller. Och inte snacka med andra i första hand.”
”Hur en kan hantera olika saker och försöka att inte involvera andra vänner som ska ta ställning.” ”Direkt kommunikation är nyckeln”
 ”Att höra elevernas tankar.”
”Alla ska vara med”. ”Ta det ”face to face” är viktigt.”
 ”Jag har tänkt på allt detta innan så det var inget nytt”
 ”Att lösa problem på en gång, inte blanda in andra personer för mycket och överdriva den egentliga situationen.” ”Att aldrig utesluta någon, lös problemet istället”
”Hur man gör i sådana situationer”
”Att va snäll”
”Att va snel”
”Jag tyckte inte direkt att jag fick ut något av det då jag kände att jag redan visste eller brukar tänka så.”
”Att inte snacka skit”
”Att inte va elak”
”Att det alltid finns två sidor av en händelse & att det alltid är bäst att inte blanda in massa människor.”
”Inte vara aggressiv när man tolkar något negativt. Försöka säga förlåt.”

4 SKULLE DU REKOMMENDERA WORKSHOPEN TILL ANDRA? FÖRKLARA VARFÖR DU TYCKER SOM DU GÖR.

”Ja, det är bra att veta hur något kan gå så fel och den var rolig.”

”Ja – det skulle jag! Det fick i alla fall mig att tänka till en extra gång över mina personliga relationer och det tycker jag andra också borde göra!”

”Ja, det var bra att få se hur en konflikt kan se ut utan att vara med i en på riktigt.”

”Absolut!”

”Ja, tror eleverna fick ut något värdefullt eftersom de fick se fler perspektiv av en konflikt. De är oftast del av en själva och då blir man ”hemmablind.””

”Ja viktigt ämne. Vi behöver tid och chanser att samtala.”

”Absolut! En mycket bra start på att våga ta itu med konflikter.”

”Ja, vissa skulle behöva höra mer om detta”

”Ja, den var rolig & lärorik på samma gång.”

”Ja. För att det är viktigt att prata om hur man är vän”

”Ja, det tycker jag. Hoppas folk fick en tankeställare.”

”Ja, det kan lära personer att tänka till och att våga ångra sig, säga förlåt.”

”Ja det skulle jag, för att vissa vet inte hur man ska lösa ett bråk och beter sig barnsligt.”

”Ja, så folk lär sig bete sig.”

”Till dem där detta problem existerar JA. Då de är viktiga, enligt mig.”

”JA”

”Månaderna”

”Det var fint när alla tre dansade på slutet.”

En spontan reaktion målad av en gymnasiekille som satt i publiken till ”Månaderna”.

”Häftigt med inspelade röster, det var nästan det coolaste med hela föreställningen.”

”Häftigt med tåskor.”

”Mamman och syster var usch, hemska, man hade ingen sympati för dem alls.”

”Mamman och systern var gulliga och charmiga, även om de gjorde taskiga saker.”

”Det kändes som att vara på en Dramaten stora scenen produktion.”

”Vad bra alla var.”

”Äpplena var magiska och förtrollade och gjorde mamman och systern snälla.”

”Snöstormen och Januari gav mamman och systern en läxa, så de insåg vad de gjort och blev ödmjuka.”

”Det var faktiskt jätte bra.”

”Jag gillade projektionerna. Och musiken. Musiken var bra.”